28 Haziran 2021 Pazartesi

Acı Bir Başlangıç Bu

                            Tekrar Marias okumaya başladıysanız yoğun bir edebi lezzet aldığınız  kitabın bitmesini istemediğiniz günlerdesiniz demektir. Kitabın daha çok çok başındayım ne de olsa dört yüz küsur sayfa ama yazarın dili, anlatımı en başından sardı beni. 2014 yılında yazılan Acı Bir Başlangıç Bu  İspanya iç savaşını ve kırk yıllık Franco diktatörlüğünü zemine oturmuş ama kahramanların ilişki analizleri, dünya görüşlerini yansıtmasıyla yine Marias farkı diyorsunuz. Ünlü bir yönetmen yanında işe giren yirmili yaşların başında ki kahramanın şimdi ki zamanlardan olayı anlatmasıyla öğreniyoruz her şeyi. Anladığım kadarıyla büyük bir düğümün içine gireceğiz, yönetmen sayesinde bir çok yönünü göreceğiz yaşamın. 

                    Yazarın katman katman insan psikolojisinin içine girerek yazmasını  seviyorum. Belki uzun cümleler başını sonunu kaçırtıyor anlatmak istenenin. Çok kolay değil Marias okumak ama Bernhard okurken ki tadı onunla da alıyorum ya çabalamaya değer.
Kitapta ünlü bir yönetmenin yanında sekreter olarak işe başlayan Juan de Vere ' nin anlatımı var. Yeni seyrettiğim bir belgeselde buna paralel bir konu vardı. Arkadaşım Stanley ünlü yönetmen Kubrick'in şoförü Emilio D'alessandro'nun gözünden hayatına dair . Sadık şoförü olması yolunda neler yaşamışla başlayan belgesel Kubrick gibi bir yönetmenin sağ kolu oluşunu anlatıyor. Hem de hala yaşayan şoförünün ağzından. Dile kolay 30 yıl yanında olmuş. Böylesine farklı insanların yanı başında olmak duygusunu eğer merak ediyorsanız bunlar birer örnek.


                          Ünlü insanların kendisini anlatmalarından çok yanı başlarında duran insanların ağzından onları tanımak farklı geliyor bana. İlginç bir belgesel daha seyrettim. The Life & Death of Marina Abramovich belgeseli. Zaten Marina'nın Body Art sanatının en iyi temsilcisi olarak yaptığı performanslarını bilmeyen yok.  Özellikle sevgilisi Ulay ile  yaptıkları masa başı oturarak birbirlerini uzun yıllardan sonra gördükleri performansını seyredip ağlamayan yoktur. Yalnızca bu değil ister kapı eşiğinde çırılçıplak durmaları, ister çin seddinden 90 günde birbirinden yürüyerek ayrılmaları, ister Balkan savaşlarını lanetlemek için yaptığı tonlarca et ve kemiğin üzerinde oturma performansı olsun Marina'nın her yaptığına hayretler içinde baktı tüm dünya.


                   Bu belgeselde onu otobiyografik anlatan tiyatro çalışması. Başrollerinde kendi var tabi ki. Belgesel bu tiyatronun nasıl yapıldığını, kimlerle çalışıldığını, en önemlisi yetmiş kusür yaşında ki Marina'nın neler hissettiğini anlatıyor. Belgeseli seyredince insan Marina'yı sahnede de görmek istiyor. Tam Abramoviçlik bir çalışma olmuş.
























11 yorum:

  1. Merhabalar.
    Bu güzel kitap tanıtımınız için emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim. Siz ve sizin gibi kitap tanıtımı yapan blogger arkadaşlarım sayesinde yazarları ve onların yazdıkları güzel eserleri tanıma fırsatı buluyoruz.
    Ne Marias ne de onun eserleri ile ilgili hiçbir bilgi birikimim yoktu. Tekrar teşekkürlerimi sunarım. Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
  2. Kötülük buu!!! Marias'a sen yüzünden bulaşmıştım, şimdi beni bekleyen bir çok kitap raftayken... yazarın tadını almış, sayende tanışmış ve sevmiş biri olarak "gel de alma" hali içindeyim. Belki bekleyecek ama... rafta kesinlikle olacak:)

    Böyle kötülüğe can kurban tabii ki:) Üstelik zemin İspanya iç savaşı... Larry Collins- Dominique Lapierre ikilisinden Yasımı Tutacaksın'dan daha önce söz etmiş miydim bilmiyorum ama okumadıysan eğer bir tavsiye de benden:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Marias'ın diğer kitapları için de ben aynı durumdayım. Thomas Bernhard
      kadar sevdiğim yazar oldu. yazına en kısa zamanda bakacağım.

      Sil
    2. Küçük bir not; üzerine blogda yazmadım, eski okuduğum bir kitap:)

      Sil
  3. Marias hiç okumadım ama etkileyici bir kitap olduğu belli. Zira ilk başlarda okuru saran kitap kaç sayfa olursa olsun devamını da merakla okutur. Kapak tasarımı da gizemli. Bakalım nasıl bir düğüm söz konusu? Başlangıçta alınan lezzet son sayfaya kadar devam edecek mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Marias oldukça zorlu bir yazar. Edebi lezzeti çok
      iyi aldığınız bir yazar. Ben de son 2 yılda keşfettim ve okuyorum.
      Denemekte fayda var..

      Sil
  4. Marias'tan ilk ve tek okumam bu kitap. Okurken sevdim ve sevmedim arasında çok gidip geldim ama sonunda sevdim denilebilir diye bitirdim. Yazar hakkında karar vermek için bir kitabını daha okumalıyım, tabii bunca kitaptan sıra gelirse. Güzel anlatım elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman Duygusal Adam' ı da tavsiye ederim. Onu daha çok
      beğenmiştim.

      Sil
  5. hımm okurum, yky de iyi zaten :)

    YanıtlaSil
  6. Marias'dan sadece Yarın Savaşta Beni Düşün'ü okumuştum ve sevmiştim. Diğer kitapları da fena halde aklımda, bir türlü sıraya koyamadım. Bu yazı yine iştahımı kabarttı:)

    YanıtlaSil

Cuma Geldi

                                   Evet cuma geldi, yorgunluk da geldi hatta günlerdir süren baş ağrılarım da geldi. Bu hafta oldukça olums...