22 Temmuz 2019 Pazartesi

Bolzano'ya Geldik !

İki gün İnnsbruck'ta kaldıktan sonra tren yolculuğuyla Bolzano'ya geldik. Çokta merkezde olmayan ama temiz ve imkanları güzel olan apartımız Loft 82 Apartments de kaldık. Daha sonra 7 günlük Tirol kartı aldık, kişi başı 28 euro. Başta çok gözükse de devamlı gezdiğimiz ve tren, otobüs hatta şehir içinde ki teleferiğe bindiğimiz için çok avantajlı. Dairemize giderken de devamlı şehir içi otobüsünü kullandık.

Yukarı da klasik görüntümüz. Taksiye para vermek istemeyen, ellerinde bir ayağı kırılmış bavulla kan ter içinde otobüs arayan biz :)  Devamlı otelde değiştirdiğimiz düşünülürse zoru başarıyoruz :)

Şehrin ortasında bulunan tren istasyonu. Ve çevre kasabalara giden otobüs durakları da hemen yanında.

Bolzano  hakkında biraz bilgi vereyim. Güney Tirol denen Avusturya ile İtalya arasında kalan hatta italyanca ve almanca iki dili olan bölge oldukça bereketli topraklar. Dolomit dağlarının güzelliği Alplerle yarışacak düzeyde.
                Bozen (Bolzano) ve Meran (Merano) gibi şehirlerin etrafında hemen başlayan ve dağlara doğru uzayan yerleşmelerde bundan 30-40 sene evvel bile hayvancılar inekleriyle otururmuş. Artık dağlık bölgede hali vakti yerinde İtalyanlar ve Avusturyalıların villaları yer alıyor. Yerleşmeler asfalt yollarla bağlı, hatta otobüs işliyor. Tek tük kalan ve şaraplık üzüm bağlarının sahibi çiftçiler eski devirlerdekinden çok farklı. Büyük yerleşmeler güneyden göç edenlerin veya büyük şehirden bunalan ihtiyarların inziva yeri haline gelmiş. Güney Tirol’ün sanayileşmiş bölgesi sayılan Bozen’in 100 bin nüfusunun sadece dörtte biri Avusturyalı. Avusturyalılar iki dilli ama İtalyanlar tek.

Avusturya’nın trajik hayatı ve güzelliğiyle ünlü hem de avangarde imparatoriçesi Elizabeth (Sissy) bilhassa hafif tüberküloz geçirdiği zamanda Meran’ı çok sevmişti. Onun etrafında bulunmaktan zevk alan Viyana aristokrasisinin bütün tipleri kışın bile buradan ayrılmamakta direnen imparatoriçenin yakınında köşkler yaptırınca Meran, Kuzey İtalya’daki Avusturya oldu. Bugün sadece bir sayfiye ve pahalı alışveriş yeri; hava her zaman güzel ve sıcak, Avusturyalıların ve Almanların her mevsim akın ettiği bir bölge.
Bu bilgileri İlber Ortaylı'dan aldım.

Bolzano'da karşılaşacağınız ilginç bir şey de mumya Ötzi. Ötztal Alpleri’nde gezen Alman bir çiftin  beklenmedik karşına mumyalaşmış bir beden çıkmış. Yapılan araştırmalar sonucunda bu bedenin aslında 5300 yıl önce olmus bir insana ait olduğu saptanmış. Günümüze kadar bulunmuş en eski ıslak mumya olma özelliğini taşımakta. Şiddetli soğuğun ve yüksekliğin etkisiyle doğal yollardan günümüze kadar bozulmadan kendini koruyabilmiş.

Biz Bolzano'yu ilk gün gezdik. Hatta Tren istasyonuna yakın yerde bir teleferik görüp yukarı çıkalım dedik. Ve iyi ki de gitmişiz. Ritten ya da Renon denen güzel evlerin, bahçelerin bulunduğu bir semt.

Aldığımız Tirol kartlarıyla ücretsiz olan teleferik çok keyifliydi. Bolzano tüm güzelliğiyle altımızda, karşımızda Dolomit dağları enfes. Bolzano içinde ve çevresinde ki üzüm bağlarının her yeri sarmış olması görülesi güzelliklerden.

Burada teleferikten iner inmez karşımıza kırmızı bir tren çıktı. Aldığımız tirol kartınında bunda geçerli olduğunu öğrenince hemen binelim dedik. Çok keyifli bir gezi oldu bizim için. Yavaş yavaş giden Ritten treni kısa mesafede küçük bir gezi treniydi.

Etrafı seyrederek bir trende gitmek kadar güzel başka ne olabilir ki?

Bu bölgede görülmesi gereken Piramidi di terra (peri bacaları veya toprak piramitleri). Yürüyerek 25 dakika olduğunu gösteren tabelalar vardı, bizimkiler yürümek istemediğinden gidip göremedik. Aslında görsellerinden çok ilginç olduğu belli.

Zenginlerin yerleşim yerlerinden bir kasaba olduğu her halinden belli oluyordu. İsteyenler bu bölgede de konaklama yapıyor.

Evler ve bahçeleri arasında dolaşmak çok keyifli..

Ritten kasabasından dönüş için yerel otobüsü seçtik. Dağdan aşağı baya bir dolana dolana indik. Şehir merkezinde gezilecek olan yerleri görmek için acele ediyorduk çünkü Bolzano'da her ne kadar konaklasakta başka bir gün gezmeyi düşünmüyorduk.

Her Avrupa şehri gibi olan Bolzano..

Meydanda bir kahve ve apfelstrudel yemeden olmaz..

Bolzano'da tam gün gezdikten sonra ertesi gün dünya harikası bir yere gittik. Devam edecek :)