25 Nisan 2020 Cumartesi

İnsanlık Bu kadar mı?

                      Netflixte izlediğim The Platform filmi akışı ve kurgusuyla bilindik filmlerden. Konusu belli zaten dünyanın sorunu; insanların aç gözlülüğü. Ama seyredilmesi, ders çıkarılması filmlerden. 300 katlı bir platform düşünün; her katında mahkumlar kalıyor. En üstte ki kattan itibaren günde bir öğün mükellef bir sofra hazırlanıp aşağı katlara doğru iniyor. Her katta belli bir süre duruyor ve insanlar karnını doyuruyor. Yemekler herkese yetecek kadar aslında. Ama insanların aç gözlüğü, nimete saygısızlığı, bencilliği birleşince aşağıda kalanlara yalnızca tarumar bir sofra düşüyor paylarına. İşin ilginç yanı üsttekiler belli bir süre sonra aşağı iniyor. Günümüzle ne kadar örtüşüyor değil mi?  Şimdiyi düşün, aç değilsen ne mutlu geriye kalanın canı cehenneme..



                           Jhon Cheever'in Yüzücü kitabında Dev Radyo adlı bir öyküsü var. Bir çift evlerine bir radyo alır ama bu radyoyla tüm apartman da bulunanları dinleyebildiklerini görürler. Öyle ki apartmanda olanlar radyo da canlı olarak yer alır. Öykü de radyo üzerinden toplumun para düşkünlüğü, hırsızlıkları ve ahlak düşkünlükleri ortaya konur. Hiç kimse göründüğü gibi değildir. Ama belli bir süre sonra karı koca dinlemekten vazgeçerler. Hayatın tekrar yalan yüzüne dönerler, klasik müzik dinlemeye başlarlar. Çünkü gerçek yüzünü gördükleri insanlara katlanmaları mümkün değildir. Ne var ki zamanla karı koca eleştirdikleri komşulardan hiç farklı olmadıkları, ikiyüzlülük yaptıkları ortaya çıkacaktır.
                     Bu düzen de biz nerede duruyoruz, bir düşünelim..


















15 yorum:

  1. Shirley Jackson'ın "The Lottery" adında kısa öyküsü var. Orada da insanın acımasızlığı ve bencilliği tokat gibi yüzümüze çarpar. Türkçesini şu linkte buldum... Okumak istersen diye aşağıya ekliyorum. Ben de "dev radyo"yu araştırayım... Türkçe ya da İngilizce bulup okumak istedim... Teşekkürler...
    http://cennetelmasindakikurt.blogspot.com/2007/09/piyango-shirley-jackson-evegemen-imre.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dev Radyo dediğim gibi John Cheever'in Yüzücü adlı kitabında ki öykülerinden
      biri. Türkçe olarak bu kitap mevcut. Filmi zaten öneriyorum. Senin
      önerine hemen bakıyorum.

      Sil
  2. elnize sağlık valla. Güzel noktaya değinmişsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Bu konu beni çok rahatsız ediyor. Dünya da ki
      zulüm, haksızlık, açgözlülüğü gözümüzü kapamamalı, en azından
      ele alarak biraz duyarlılık geliştiririz diye düşünüyorum.

      Sil
  3. Platformu izlerken resmen midem bulandı benim. o nasıl bir bencillik ve vurdum duymazlıktı. yazdığın kitabı da tavsiye edermisin?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sert bir filmdi ama yüzyıllardır yaşanan sömürü ve bencillik başka da
      göze sokulamazdı gibi geliyor. Kitabı da tavsiye ederim.

      Sil
  4. Bilgilendirme için teşekkürler, Hayırlı Ramazanlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, ramazanımız hayırlı olsun.

      Sil
  5. "biz insanı en güzel biçimde yarattık, sonrada onu aşağıları aşağısına indirdik. ancak iman edip, yararlı işler yapanlar müstesna" diyor yüce yaradan. kazanan tarafta olmayı nasip etsin Allah. hayırlı ramazanlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan Kuranı Kerim de ne kapsamlı ele alınıyor değil mi?
      Devamlı da insanın gerçek insan olması için yollar gösteriliyor, hep diyorum ;
      kişisel gelişimmiş, yok enerji kitabıymış bunları bırakın
      tek bir kitap bize yeter. Okuyup uygulasak :(

      Sil
    2. Zaten insanların başına ne geldiyse bazı kişisel gelişim kitaplarının "Önce sen" vurgusuna Allahın emri gibi yarışmaları yüzünden geldi.

      Sil
  6. Filmi daha önce duymamıştım. Anlattıklarınız bende çok merak uyandırdı. Daha çok merak uyandıran şey ise bahsettiğiniz kitap. Ve dolayısıyla o öykü. Kitabı okumayı daha çok merak ediyorum doğrusu. Bir yazıda merak uyandırıcı iki değerli tavsiye. Müteşekkirim. Saygılarımla. Vesselam...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biraz ilgi uyandırdıysam, bu konuya dikkat çektiysem ne mutlu bana.
      Ben teşekkür ederim.

      Sil
  7. Dediğin gibi,beğenmeyenler de çok. Bilindik filmlerden aslında,
    farklı bir kurgusu yok ama içinde ki meseleye ben de dikkat çekmek
    istediğim için yazdım. Filmde ki bencilliği, şiddeti yaşamıyor muyuz
    şu dünya da?

    YanıtlaSil

Diğer Ev

                                  Rachel Cusk adını nerede gördüm hatırlamıyorum ama ilk kez okumak üzere iki kitabını satın aldım. Diğer ...