12 Mart 2016 Cumartesi

Kastamonu Gezimiz

• İstiklal Savaşı’nda toprakları işgal edilmemesine rağmen en çok şehit veren illerden birinin Kastamonu olduğunu... ( 253.000 şehitten 93.000’nin Kastamonulu )
  • Kastamonu Sancakbeyliğinin sınırlarını Üsküdar hudutlarına dek uzandığını,
  • Anadolu’da kurulan ilk lisenin ve ilk sanat okulunun Kastamonu’da olduğunu,
  • Kastamonu’nun ilk kurucularının da Türkler olduğunu,
  • İstanbul fethinde kullanılan kızakların kalaslarının Kastamonu ormanlarından getirildiğini,
  • Karadeniz’de en uzun sahil şeridinin ve en çok ilçeye sahip olan ilin Kastamonu olduğunu,
  • Çanakkale İçinde Aynalı Çarşı türküsünün Kastamonu Türküsü olduğunu,
  • Dünyanın en kaliteli sarımsağının KASTAMONU Taşköprü’de yetiştirildiğini,
  • Dünyaca ünlü Efes harabelerinin bir eşi olan Pompeipolis antik kentinin KASTAMONU Taşköprü ‘de olduğunu biliyor muydunuz?

Kastamonu'ya gitmek için birçok sebebiniz var. Biz de 8 saat yolculuk yapıp 2 günlüğüne  geçen haftasonu  bu şehre gittik ve çok memnun ayrıldık. Bilmiyorum belki  de ben her gezdiğim yeri beğeniyorum. Seyahatı , gezmeyi, farklı yerler görmeyi seviyorum ve mutlu oluyorum.
                Kastamonu da öğretmenevinde kaldık. Cumartesi sabahı kahvaltı yapıp yollara çıktık. İlk olarak Kastamonu Kalesine çıktık. Yürüyerek , eski sokaklardan geçerek keyifle yorulmadan çıkabilirsiniz kaleye.

12. yüzyılda Bizans Döneminde Komnenoslar Sülalesi tarafından ilk inşası yapılmış. 112 mt. yükselikteki kale, döneminde surları Karaçomak Deresine kadar inmekteymiş. İç Kale Bizans yapısı iken, günümüzde görülen Kule ve Burçlar Candaroğuları ve Osmanlı Döneminde yapılmış. Kale’nin üst-orta kesimindeki dehliz şeklindeki merdivenli yol, Kale Kapısı Semti’nde dış sura yer altından ulaşmaktadır.

Kaleden aşağıya inip yakınlarda bulunan Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesine gittik. Anadolu'nun dört pirinden biri olarak kabul edilen bu evliyanın hem türbesi, iki dergah evi ve şifalı suyu burada.  Şeyh Şaban-ı Veli’nin asasını yere vurmasıyla çıktığına inanıldığı için ” Asa Suyu “, zemzem ile aynı tat ve kokuya sahip bulunduğundan dolayıda ” Ebizemzem ” olarak adlandırılan su, külliye alanın üst tarafında bulunan kayalıktan çıkmaktadır. Bazı hastalıklara şifalı olduğu inanılan ve Ramazan aylarında halktan bir çok kişinin iftarını açtığı bu sudan, külliyeye ziyarete gelenler de tatmadan gitmemektedir.

Şehir merkezine indiğiniz de nehrin üzerindeki 500 yıllık Nasrullah Köprüsünden geçerek Nasrullah Külliyesine gittik. Nasrullah Kadı adında bir hayırsever tarafından yapılan Köprüden milli şairimiz Mehmet Akif Ersoy milli mücadeleyi destekleyen konuşma yapmış.

Bu eşsiz cami de İsmailbey Camisi.. İsmail Bey mahallesinde bulunan cami 15. yüzyıldan kalma. Külliye içinde elsanatları çarşısı bulunmakta. Hatta burada Yöresel pamuklu fanila yapan bir dükkan var. Birer tane fanila alıp diğer dükkanları gezdik biz de..

Sokak aralarında meşhur Kastamonu sarımsağı satanlar..

Daha sonra Kale altı mahallerin birinde Sait Nursi evini gezdik.

Osmanlı Devletinin ilk  belediye teşkilatlarından birisi 1868 yılında kurulan Kastamonu Belediyesidir. Bugün restore edilip Osmanlı Sarayı adıyla otel olarak işletiliyor.
Atatürk Kastamonu'ya geldiğinde burada dinlenmiş.

İlginç  camilerden biri de Kırk Direkli Cami..

İnanışa göre Nasrullah Cami avlusunda bulunan bu sudan içenler tekrar Kastamonu'ya gelirmiş..

Meşhur Kastamonu Simidi. Görünüşü sert gibi ama yumuşacıktı. İsteyenlere susamlı da var. Kastamonu'ya gidip alınması gerekenler;  Siyez bulguru, pirinç, sarımsak,Pastırma ve çekme helva.

Şerife Bacı heykeli şehrin göbeğinde..

Çekme helvanın yapılışını izlemek isteyenler Yakup Han Külliyesine gitmeli..

Kastamonu merkezine 17 km uzaklıkta bulunan Kasaba Köyünde harika bir cami bulunuyor. Kitabesinde M.1366 yılında Candaroğlu  Hükümdarı Emir Mahmut Bey tarafından yaptırıldığı  yazmaktadır. MahmutBey camisi  çivisiz cami olarakta anılıyor. Girişinde ki kapısı Liva Paşa Konağında sergilenmekte. Caminin ahşap işçiliği, kök boyasından yapılan süslemeler görmeye değer..

Liva Paşa Konağı  1800 lü yıllarda Mirliva Sadık Paşa tarafından özel malikane olarak yapılmış. 1997 Yılında etnoğrafya müzesi olarak hizmete açılmış. Haremlik ve selamlık hayata dair çok güzel odaları gezebilirsiniz.

Güzel bir manzaraya karşı kahve molası için Yakup Han Külliyesi içinde ki çay bahçesi.

Kastamonu mutfağı da harika. Farklı yerlerde güzel yemekler yedik. Özellikle zamanında Vedat Milor gidip denemiş ve 5 yıldız vermiş. Biz Altınöz Döner salonunda harika et döner, Hanedan'da pastırmalı pide, Cem sultan Bedestenin de sacta etli ekmek ve Cem Sultan Tatlısı yedik. Yemek için dolu seçenek var.
                  İki gün de gezebildiklerimiz bunlardı. Ayrıca birçok  türbe de gezdik.  Daha görmediğimiz yerler de vardı. 8 saat yapı geldiğimiz Kastamonu'dan çok memnun kaldık..