25 Temmuz 2013 Perşembe

Kafka ve Prag

                                      Elimde  Kafka 'nın  Kovalı Süvari   adlı  kitabı  var. Burada ki  birbirinden güzel  hikayeleri  okurken  aklıma geçen sene  gittiğimiz  Prag geliyor. Belki  ilk yurt dışı  gezim olduğundan  belki  benim gibi  birçoklarını etkileyen  şehrin büyüsünden dolayı çok  sevmiştim Prag'ı.  Buraya 3 günlüğüne üstelik  bir  turla  gittiğimizden  istediğim  gibi  gezememiştim.  Yine de  etkilenmemek  olanaksız.
                                     Kafka'nın izlerini  daha  fazla  sürmek  için  bir  kez  daha  gitmek  isterim. Şehrin tepelerine kurulmuş  şatolar,  nehrin üzerinde kaskatı duran köprüler, sis, kasvet, birbiriyle uyumlu binalar..Bir yanda gotik mimarinin ezici ,ağırbaşlı duruşu, bir yanda rokokonun renkli , sevimli evleri , diğer yanda barok mimarinin  gösterişli  neşesi.. Hepsi  yanyana.. Arnavut kaldırımlarında,  küçük  meydanlarında gezerken  kendinizi  çok  farklı  hissediyorsunuz.. Kafka'nın  romanlarında  verdiği eziklik duygusu  ,  boğazınızı saran bunaltı garip  bir  neşeyle  eşlik  ediyor  size.  Sanki  bir  böcek gibi. Gregor  Samsa'yı  hatırlıyorsunuz..

                                          


                        Prag'ta  Kafka'nın  izini  çok  az sürebilmiştim. Yaşadığı evler,  çalıştığı sigorta şirketi,  okuduğu  okul,  oturduğu  kafeler.. Kafka'nın  dünyasını  yaşamak  çok  güzeldi.  Kafka  yaşadığı yıllar  boyunca fazla tanınmamış , yakılması için en yakın dostu   Max  Brod'a   verdiği  notları  ölümünden  sonra yayınlamasıyla  tanınmış  bir yazar..3  temmuz  1883  yılında doğmuş.  Yahudi  bir ailenin ilk  çocuğu  olarak  bu  binada  dünyaya  geldi..

 
                                   Resim

                 İki  erkek  kardeşi  erken yaşlarda ölmüşler,  kız kardeşleri de  nazi  kamplarında  kaybolmuşlar.  Doğduğu  ev  yanmış daha sonra  tadilata  uğramıştır.  Babasının  otoritesinin   yıllarca  etkisinde  kalmış, annesinin  şefkati onu  eve bağlamıştır.
                '' Olabildiğince  yalnız  kalmalıyım. Hayatta  başardığım  ne  varsa  yalnızlığımın  karşılığıdır..''  demiştir.
                Kitaplarında,  yazılarında  hatta  sevgililerine  yazdığı  mektuplarda  babasının  otoritesine  karşı duyduğu  korku olmuştur.
                 ''  Beni  engelleyen  olgular  olduğu  söylenemez.Bir  korku  ,  aşılabilmesi  olanaksız  bir  korku  var;  mutlu  olmaktan  korkmak ,  daha  yüce  bir amaç  için  kendime  acı  verme  tutkusu  ve  buyruğu..''
                 Kafka  anne ve babasının  isteğine  uyarak  hukuk okumuş,  mezun olunca da  bir  sigorta  şirketinde  yıllarca  çalışmıştır.  Bu sırada  içinde  bulunduğu  düzene uyum sağlamasa da  dünyayla  bağlantısında  en büyük aracı olan yazmalarını  sürdürmüştür..
                 Kadınlarla  ilişkisi  çelişkilerle  dolu olmuştur. Defalarca  nişanlanmasına  rağmen hiç evlenmedi.  Felice,  Dora, Milena  ve  July  hayatına  damgasını  vuran  dört  kadın  olmuştur. Bu  dört kadınla ilişkisinin  en büyük özelliği  devamlı mektuplaşması  olmuştur.  Kafka'nın  kadınları,  mektupları,  ailesi,  yazdıkları  Prag'ta  bir  müze de toplanmıştır.



Eski  kent  denen  bölgeye  gidince  Kafka'nın  oturduğu  evlerden  belki  en etkileyicisi  çıktı  karşıma. Belki  tam  havanın  kararmaya  başladığı  o saatlerde  vardı bir  sihir.  Belki  bu  daracık sokakta ,  o  küçücük  evinde  onu  hayal  etmem  etkiledi  beni.  Sokağa  hakim olan  sessizlik,  yalnızlık  beni  Kafka'yı  bir  masada bir şeyler yazarken ki  ana  götürdü.  
“Genellikle terk edilmiş durumdayım, ‘memleketim’ olan Prag’da da öyle, hem insanlar tarafından değil, -bu pek kötü bir şey sayılmazdı çünkü, yaşadıkça peşlerinden koşabilirdim-, insanlarla ilişkim ve insanlarla ilişki kurma yeteneğim bakımından bir terk edilmişlik; kapı dışarı edilmiş durumdayım..

Eğer  benim  gibi  bir  gün  Kafka'nın  Prag sokaklarında  peşine düşmek  isterseniz  ipuçları:,

Kafkaseverler icin mekanlar;
U Radnice 5: Dogdugu ev..
Celetna 2: Cocuklugunun bir kismini gecirdigi yer..
House at the Minute(dum U minuty) : Simdiki Old Town Hall’daki Kafka’nin okula giderkenki yasadigi yer..
Goltz-Kinsky sarayi; Buranin ikinci katinda lise ogrenimini gormus..
Celetna 3: Tek basina yasadigi ilk yer..ilk hikayesini burada yazmis..
Assicurazoni Generali: Sigorta memuru olarak calistigi ilk isyeri, 9 ay sonra dusuk maas ve zor calisma kosullarina dayanamayip istifa eder.
Workers’ Accident Insurance: 5.katta zorluklarla 14 yilini gecirir..(1908-1922)
Parizska 1: Kafka’nin ailesiyle yasadigi son yer.
Bilkova 22: Dava’yi yazmaya basladigi yer.(1914-1915)
Dlouha 16: Berlin ve Viyana arasinda mekik dokurken Prag’daki gecici adresi..
Trziste 15: Tuberkulozdan ölümcül derecede hastalanmadan önceki son mekanı...










16 yorum:

  1. Oyle guzel anlatmissin ki Prag listemde ust siralara cikacak. Seviyorum bunu. Goremedigim yerleri senin yazinda okuyunca inan soyle bir gidip geliyorum sanki oralara.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sende seveceksin bence. prag küçük , nezih bir yer. fazla aşırılıklara
      rastlamamıştık. ben de özellikle kışın karlar altındayken
      tekrar gitmek isterdim. son yazdığım yerleri bulmak
      isterdim..

      Sil
  2. Kafka'nın sevgilisi Milena'yı anlatan ve kızının yazdığı bir kitabı blogda tanıtmıştım. İlgilenirseniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hemen bakıyorum , merak ettim..teşekkürler.

      Sil
  3. Şu son fotoyu geçen Prag yazınızdan anımsıyorum beni de en çok etkileyen bu resim olmuştu.İpuçları içinde sağ olun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet benim çektiğim bir foto. çokgeç saatler değildi aslında. ama
      burası ruhuna uygun bir anlamda ıssız bir şekilde
      yakalamıştık. ipuçlarını ben denemedim ama bir blogta
      bulup tekrar gidersem diye not almıştım. tüm kafka severlere
      yardımcı olur umarım..

      Sil
  4. Kafka, Prag dedin mi ben orada olurum:))
    Ne de güzel anlatmışsın, çok çok beğendim sanki benim duygularımdı okuduklarım.
    Ayrıca son verdiğin tüyoları da bir Kafka defterim var, onun sözlerinden notlar yazdığım hemen oraya kaydedeceğim şimdi, bir gün oralara gitmek kısmet olur umarım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ah natali inşallah sende gidersin , orayı seveceğini,
      tadını tam olarak çıkaracağına eminim. öyle farklı bir yer ki. ya da
      bana mı öyle geldi bilmem. tüm yorumların için teşekkürler.
      işlerini hafiflettiğine çok sevindim..

      Sil
  5. Bir şehri, yazarı ile özdeşleştirip, onun izini sürmek, onun gözünden bakmaya ve yaşamaya çalışmak çok keyifli olsa gerek. Umarım bir sonraki seyahatinizde tam da istediğiniz gibi gezebilirsiniz Prag'ı.

    YanıtlaSil
  6. Bende gitmeyi çok istiyorum. geçen Kentler ve Gölgelerin Prag/Kafka bölümünü izledim tavsiye ederim :)

    http://www.youtube.com/watch?v=slMEsfr8BmA

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de onu izleyerek yazdım zaten bu yazıyı. o
      programı çok seviyorum . diğer kentleri de izlemek
      istiyorum..

      Sil
  7. Ben maalesef Dresden ve Karlovy Vary'e gitme sevdam nedeniyle Kafka'nın izini süremedim Prag'da :( En az adam akıllı üç gün ayırmak gerekiyor Prag'a. Bir daha gidebilirsem Kafka için güzel bir kaynak oldu postun ;) Ellerine sağlık. Görüşmek üzere.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. oralara da gitmiştik bizde. aynı nedenlerden zaten
      tam gezemedik.zaten 3 gündü :(

      Sil
  8. O dar sokagin hakikate buyulu bir havasi varmis...Fotograf da cok guzel bu arada.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. değl mi? çok değişik bir atmosfer
      yaşamanı isterdim..

      Sil

Cuma Geldi

                                   Evet cuma geldi, yorgunluk da geldi hatta günlerdir süren baş ağrılarım da geldi. Bu hafta oldukça olums...